Tidlig Indsats
- på vej mod sproglig kommunikation
Linda Ravn Sørensen, juli 2020
Det er aldrig for tidlig at starte sprogtræning:
Her kan du både læse om tidlig kommunikation, hvem der behøver en tidlig sprogstimulerende indsats og hvad der menes, når vi taler om tidlig indsats ift. udviklingen af sprog og kommunikation.
Hvad er tidlig kommunikation?
For at barnet lærer at kommunikere behøver det mange erfaringer med, at dets udtryk bliver set og forstået. Spædbarnet har også behov for, at andre går et skridt foran og viser vejen for det næste udviklingstrin og tilbyder den nødvendige støtte og guidning i en tryg relation.
Hvem behøver tidlig indsats?
Et barn, hvor man allerede tidligt efter fødslen vurderer, at kan få risiko for at opleve sproglige udfordringer kan fx være:
- børn med Downs Syndrom
- børn med kromosomvariationer eller syndromer
- børn, der er for tidligt fødte
- børn, der har erhvervet en fødselsrelateret hjerneskade
- børn med lignende risiko for udviklingsforstyrrelser
Hvorfor tidlig indsats?
Hvordan gøres det i praksis?
Jeg vil som studiecirkelleder have særligt fokus på, at studiecirklen og de øvrige deltagere, så de føler sig mere trygge og klædt på til den nye rolle som vejvisere for et barn, der kan have svært ved spontant at udvikle sin kommunikation og sit sprog.
Målet for studiecirklen er:
- At infomere om vigtige hændelser i den tidlige kommunikation.
- At inspirere og motivere til tidlig indsat kommunikationsstimulering.
- At vejlede forældre og andre nærtstående i tidlig indsat kommunikations- og forberedende sprogtræning, så de kan være et skridt foran barnet og give den nødvendige støtte og guidning.
- At være et forum for udveksling af erfaringer mellem deltagerne i studiecirklen.
Indhold:
.
Det vil altid være forældrene, der bestemmer, hvem de ønsker skal inviteres til at deltage i studiecirklen.
Udgangspunktet for studiecirklen er, at alles erfaringer, viden og evner er vigtige og alle bidrager på hver sin måde til studiecirklens indhold og udformning.
Der afholdes i alt 6 møder med ca. en måneds mellemrum.
Studiecirklen kan både afholdes som fysiske forløb eller som online forløb.
Et online forløb giver mulighed for, at flere familier med et spædbarn kan deltage fra forskellige steder i Danmark. Den teoretiske og praktiske inspiration vil dermed suppleres med udveksling af tanker og erfaringer mellem familierne.
Projektet tydeliggjorde, at disse spædbørn havde anderledes forudsætninger for projektets tiltag med vejledning om tidlig indsats til barnets omsorgspersoner viste fantastiske resultater både i forældrenes oplevelse af tilfredshed, håb, energi og i barnets udvikling. Resultaterne viste bl.a., at børnene med DS, som modtog tidlig indsats, var omkring 11 måneder, da de mestrede det kommunikative udviklingsniveau svarende til børn på 10 måneder. Et andet studie viste, at børn med DS uden tidlig indsat sprogtræning var ca. 24 måneder, før de var på samme udviklingsniveau. Tidlig indsats virker, og der er ikke nogen grund til at vente og se tiden an, hvis vi ved, at barnet er i risiko for at opleve sproglige udfordringer.